Zin In Leven & Leren in het eerste leerjaar!

‘Ik sta open voor het kunstzinnige en durf verbeelden en creatief vormgeven.                                                                            

Ik kan muzisch uitdrukken wat in me leeft.                                                                                                                                                       

Ik beschik over voldoende technische en instrumentele vaardigheden om me creatief en kunstzinnig te uiten.’

Met bovenstaande nieuwe leerplandoelen ‘ZILL’ in het achterhoofd, waagden we ons aan een kunstzinnige activiteit in het eerste leerjaar!

Met het oog op een realistisch zelfportret, bestudeerden onze eersteklassers elkaars en het eigen gezicht. Spiegels werden bovengehaald en zo ontdekten onze kunstenaars in spe dat ze hun gezicht konden indelen in vakken. Algauw werd symmetrie opgemerkt: linker- en rechterhelft van ons gezicht zijn quasi gelijk, zij het dan in spiegelbeeld. Denkbeeldige lijnen werden getrokken en zo kwamen de kinderen tot de vaststelling dat ogen, neus en mond heel gemakkelijk te situeren zijn op het gezicht.

 

Gewapend met potlood en houtskool, gingen ze aan de slag. Zo tekenden onze eersteklassers de vorm van hun gelaat. Voorzichtig werden er dunne lijntjes over het gezicht getrokken om zodoende de plaats van ogen, oren, neus en mond te bepalen.

 

Er werd goed gekeken naar de vorm van de ogen, de grootte van de oren en het wipje van de neus. Daarna werd het geheel nog afgewerkt met de juiste haarsnit: lange lokken, een dotje of een stoere bles pronkten op de leuke kindersnoeten! Hier en daar nog een streepje schaduw of een veegje blos en de zelfportretten waren klaar.

 

En of de kunstwerkjes gezien mogen worden, valt zeker niet te betwijfelen!                                                                            

Oordeel zelf maar over deze pareltjes!

 En … wie herkent deze eersteklassers? Zoeken maar!